Sokat gondolkoztam,hogy mégis hogyan kezdhetnék neki ennek a témának. De az az igazság,hogy erről olyan nehéz jól és úgy írni,hogy az tényleg ütős legyen és hasson az emberre.
,,A férfiak eddig úgy bántak a nőkkel, mint madarakkal, melyek valamilyen ismeretlen magasságból szálltak közéjük. Mint valamivel, ami finomabb, sérülékenyebb, vadabb, csodálatosabb, édesebb, gazdagabb lelkű:ám olyasvalami, amit be kell zárni, hogy tova ne szálljon…”(Nietzsche)
Mindenki tudja,hogy a filozófusok eléggé elrugaszkodottak voltak mindig is. De ez az idézet sok dolgot felvet. Kezdve azzal,hogy egy madarat sem zársz be csak mert szereted,mert ezek az állatok szabadok,nekik a repülés,a szabad levegő és a teljes függetlenség az életük. Ellenben ha megnézzük a mai világot,ahol napi szinten kapjuk az arcunkba azokat az impulzusokat melyek arról szólnak,hogy itt erőszakoltak meg egy nőt,vagy,hogy egy anyától elveszik a fiát és az apjának adják aki köztudottan bűnöző és még sorolhatnám. Meddig fog ez még tartani? Azt reméltem,hogy ennél mélyebbre nem süllyedhetünk de rá kell döbbennem,hogy ezzel a kijelentésemmel óvatosabban kéne bánnom. Ben Afflecknél is azt mondtam,hogy nincs rosszabb és nagy valószínűséggel Patiszon lesz az új Batman. De vonatkoztassunk el most a férfiaktól.
Egy korábbi bejegyzésben már beszéltem nektek a bántalmazott nőkről és,hogy hova lehet fordulni nekik ha baj van. Na most,új szintet lépett a hülyeség ugyanis Amerika egyik államában(még leírni sincs kedvem a nevét) elfogadták az abortusz tilalmat.
(https://www.blikk.hu/aktualis/vilag-titkai/abortusz-kilnika-amerika-felperes-per-nogyogyaszat-apa/vp074zh)
Terhességmegszakítás, magzatűzés, szaknyelven küret vagy idegen eredetű szóval művi abortusz (latinul: Abortus arteficialis) alatt a terhesség megszakítását értjük, rendszerint a terhes nő önálló döntése alapján.
Szeretném kiemelni,hogy ÖNÁLLÓ. Ergo ha én bemegyek egy klinikára,hogy szeretném elvetetni a magzatom akkor egy sor beszélgetés után megcsinálják. Kivéve Amerikában ahol rohadjál meg ha téged megerőszakolnak vagy a saját rokonod bántalmaz és emiatt teherbe esel,szüld meg azt a gyereket,mert nincs jogod dönteni a saját tested felett. A történelemben túl sok rendellenességgel született gyermeket láttunk már akiknek bizarr szokásai voltak,vagy a 10 évet sem élték meg,arról nem beszélve,hogy hány uralkodó volt szadista és kínzott meg ártatlan embereket csak mert az agyában valami másképp működött.Manapság már annyi vizsgálat van,hogy kimutassa a beteg babákat és fellehessen rá készülni. Az a baj ezzel,hogy 1.)A felnőtt embereknél akik ilyen törvényeket szavaztatnak meg már nem lehet orvosi vizsgálatot kérni,hogy beszámíthatóak-e illetve 2.)amikor ők születtek akkoriban nem volt elég fejlett az orvostudomány és csak ilyen szerencsecsomagokat sikerült az anyukájuknak kipréselniük magukból.
(https://pestisracok.hu/eroszakban-fogant-magzatot-sem-lehet-elvetetni-alabama-es-missouri-allamban/)
Régen is voltak érdekes dolgok az abortusszal kapcsolatban ezeket szeretném nektek megmutatni:
Az ókori keleten
Az emberiség legrégebbi törvénykönyvei közül Hammurapi törvénykönyvének 209–214. §-ai szólnak a magzat védelméről. Például a 209. § szerint: „Ha egy awélum [szabad nemes] awélum lányát megütötte és magzatát elvetéltette vele, 10 siglum ezüstöt fizessen a magzatért.”
„Ha ez a nő meghalt, [a megütő] lányát öljék meg.” A rendelkezésekből egyértelmű a nő életének, valamint a magzat jogainak védelme, de kitűnik, hogy nem a szándékos művi terhességmegszakítást szankcionálják, illetve az is nyilvánvaló, hogy a magzat elleni bűncselekmény a vagyon elleni cselekményekkel esett egy kategóriába (vagyont vagyonért, életet életért).
Az ókori görög területeken
Hippokratész, az i. e. 460–ban született görög orvosról elnevezett orvosi eskü szövege a következőképpen hangzik: „Senkinek sem adok halálos mérget, akkor sem, ha kéri, és erre vonatkozólag még tanácsot sem adok. Hasonlóképpen nem segítek hozzá egyetlen asszonyt sem magzata elhajtásához.” Napjainkban az orvosok egy, a hippokratészi eskü alapján írt, rövidített esküt tesznek le, amely sok más kitétel mellett az idézett részt sem tartalmazza. Voltak olyan görög filozófusok, például Platón és Arisztotelész, akik másképp gondolkodtak az emberi életről. Platón bizonyos esetekben megengedhetőnek tartotta még a megszületett csecsemő megölését is; ez a gondolkodás általános volt a spártai teljes jogú polgárok körében is (lásd Taigetosz). Arisztotelész a magzatot nem tartotta önálló személynek, amíg az az anya méhében fejlődött.
(https://fineartamerica.com/art/paintings/greek+woman)
Kiemelném a BIZONYOS eseteket. Gondolok itt az erőszakra,mint az ugye már említettem illetve idesorolnám azokat a magzatokat is akik sajnálatos módon betegek az anyaméhben.Kérdem én,mi értelme lenne tönkretenni 2 életet csak azért mert nekünk nőknek nincs jogunk elvetetni? Gondoljatok bele,kiderül,hogy súlyosan sérült a baba a pocakotokban és egész életében rád lesz szorulva,levegőt venni sem tud egyedül és semmilyen kezelés vagy gyógyszer sem hat. Nem lenne könnyebb elvetetni? Milyen élet az,ahol te is belebetegszel mert nem tudod jobbá tenni a fájdalmait,nem fog tudni teljes életet élni és te sem. Tényleg megérné ez az egész csak azért mert a szíved alatt hordtad és örökre nyomot hagy benned a szeretet iránta? Brutálisan hangzik tudom de muszáj ilyen dolgokról beszélnünk és igen lehet fogjátok mondani,hogy mit beszélek nekem nincs is gyerekem nem tudom milyen érzés. Ez tény de attól még véleményem van és szeretném remélni,hogy nem negatívan fogjátok értékelni a cikkem.És voltam már olyan mellett aki azért vetette el,mert nem akart még egy gyereket(többszöri abortusz után végül megszületett a kis majom és azóta nagyon boldog,legalábbis remélem) és olyan mellett is akinek szó szerint szerelembaba lett volna de amikor szétmentek a férfival a nő nem érezte magát elég erősnek,hogy nélküle is végig tudja csinálni.
Az ókori pogány, majd keresztény Római birodalomban
A legkorábbi római törvénykódex, a Tizenkét táblás törvények megengedte az apának a fogyatékosan született gyermek vagy a nem kívánt leánygyermek megölését.
A római jogban az abortusz megítélésében két korszakot különböztethetünk meg:
- A “klasszikus” szabályok szerint az abortusz alapvetően erkölcsileg bűnös cselekedet. 2. A császárkortól kezdve az erkölcsök lazulásával egyes források leírnak ekkor ténylegesen előfordult abortuszokat.
Az ókorban az abortusz nem volt általános, a gyermekgyilkosságot viszont annál szélesebb körben gyakorolták. Mindez azért volt így, mert az abortusz életveszélyes beavatkozásnak számított a nő számára is. Az abortuszra kétféle módszert ismertek: 1. mérgeket kapott a nő; 2. a nő hasára próbáltak fizikai eszközökkel hatni. Mindkét módszer gyakran a nő számára is súlyos sérüléseket vagy halált okozott.
A középkori keresztény Európában
Míg az egyházi törvényhozás az abortuszt gyilkosságként ítélte el, a moralisták és jogászok között fölvetődött a kérdés: vajon minden abortusz gyilkosság-e? A kérdést a teológiai értelemben vett úgynevezett animáció (azaz a lélek megjelenése a testben) mindmáig megoldhatatlannak tűnő problémája indokolta, és a 11-12. századtól tekintélyes képviselői voltak a nézetnek, hogy bizonyos ideig a magzat nem hordoz értelmes lelket, ezért az animáció időpontja előtt elkövetett abortusz bűn ugyan, de nem emberölés.
( https://inpress.lib.uiowa.edu/feminae/WhatIsIndexed.aspx)
Az újkorban
A 16.század végén V. Szixtusz pápa az abortusz kérdésében adta ki az Effrenatam kezdetű bullát, amelyben pontosan megfogalmazta az abortusz összes részletkérdését:
„Az elvetemült emberek féktelen vakmerőségét és szabadosságát arra, hogy vétkezzenek Isten gyilkosságot tiltó parancsolata ellen, a korábbi időkben gyakran szigorú törvények és rendelkezések fékezték meg. Ezt megfontolván – mivel az Úr az igazságosság legmagasabb trónusára ültetett minket – kénytelenek vagyunk mi magunk is, józan meggondolástól indítva, s részben megújítva, részben kiegészítve a régi jogszabályokat, azokat is a gyilkosoknak járó büntetésekkel sújtani, akik nem szégyellik az anyja méhében rejtőző, még éretlen magzatot a legkegyetlenebb módon meggyilkolni. Mi tehát, mivel ezt a bajt is orvosolni akarjuk, elrendeljük: Mindazok – bármilyen rendű és rangú, vagy bármely szerzethez tartozó férfiak és nők, vagy világi papok, bármilyen világi vagy egyházi hivatalt viselők –, akik ezután önmaguk vagy más személy közbejöttével magzatelhajtást okoznak (azaz bármi módon: ütlegeléssel, méreggel, gyógyszerrel, a terhes asszony megerőltetésével vagy bármi más elképzelhető módszerrel már lelkes vagy még lélek nélküli, már kiformálódott vagy még formátlan magzatot eltávolítanak a méhből), úgy, hogy ez valóban be is következett, továbbá maguk a terhes asszonyok, akik ebbe beleegyeztek, azonnali hatállyal (lat. ipso facto) azon büntetéseket vonják magukra, amelyeket az isteni és az emberi jog, kánoni törvények és pápai rendelkezések, valamint a világi törvények a szándékos gyilkosokra szabnak ki.”
(https://awwmemes.com/i/alabama-bans-abortion-all-of-alabama-in-5-years-damn-a7a75b7ea91e46128772fc5c56ba4cfe)
A 20. és 21. században
Romániában 1966–1990 között volt hatályos a „Decret 770” törvény, amely egyszerre tiltotta be az anya döntésére végzett abortuszt és valamennyi fogamzásgátló eszközt. A hatályos időszakban évente 300-500 fővel nőtt az abortusz következtében elhunyt anyák száma. Az élve született gyermekek száma ezalatt évi 50 000-180 000-rel nőtt meg. A szigorítás egy év alatt 78%-ról 28%-ra csökkentette az abortusszal végződő várandósságok arányát, a törvény hatályon kívül helyezésekor ugyanez az arány egy év alatt 34%-ról 76%-ra nőtt fel.
Manapság az abortusz egyre több országban válik törvényileg elérhetővé, bár léteznek ezzel ellentétes tendenciák is (például Lengyelország, El Salvador, Nicarauga). Az abortuszok születésre vetített aránya csökkenő tendenciát mutat, legalacsonyabb Nyugat-Európában, legmagasabb Kelet-Európában.
(https://www.bbc.com/news/magazine-37606726)
Európai szabályozás
Napjainkban az európai jogállamokban korlátlan, kizárólag a nő akaratától függő abortusz nem létezik. Mindenütt jogilag korlátozott abortuszrendszer létezik. Különbség a korlátozások rendszerében van. Alapvetően két megoldási mód ismeretes:
- Az indikációs korlátozások módszerét követő országokban csak valamilyen meghatározott ok megléte esetén lehet a terhességet megszakítani (például a nő életének veszélyeztetése, a terhességet bűncselekmény okozta). Ezen országok közé sorolható: Belgium, Egyesült Királyság, Finnország, Írország,Luxemburg Magyarország, Málta, Németország, Portugália, Spanyolország,Svájc és részben Olaszország. A gyakorlatban az Egyesült Királyság szabályozása, a törvény idővel kialakult megengedő értelmezése miatt a terhesség igen késői szakaszáig, a 24. hetéig bármilyen indokkal lehetségessé teszi az abortuszt. Tehát míg a brit szabályozás jogilag az indikációs, gyakorlatilag az időbeli korlátozások rendszerébe tartozik.
- Az időbeli korlátozások rendszerét követő országokban egy meghatározott időpontig – általában a fogamzástól számított 12 hétig – az anya szabadon dönthet a terhesség megszakításáról. Az időpont eltelte után általában csak meghatározott indikáció esetén szakítják meg a terhességet. Ezen országok közé sorolható: Ausztria, Dánia, Franciaország, Görögország, Hollandia, Norvégia, Svédország, Törökország.
Társadalmi megítélése
A pro-life mozgalom tüntetése Washingtonban
- Pro life(életért) mozgalom – Ekörül azok csoportosulnak, akik számára a foganás pillanatától kezdve szent és tiszteletre méltó az emberi élet, amit óvni és védeni kell. Az orvosi és társadalmi beavatkozásoknak is az életért kell történniük, még olyan nehéz esetekben is, mint amikor az anya és a magzat élete egyszerre forog kockán; és akkor is, ha például csak az anya élete menthető meg. Vagyis az erőfeszítés közvetlenül csakis az életért történhet, és direkt sohasem irányulhat senki (még a magzat) élete ellen sem.
Biológiai érveik a következők:
- A két ivarsejt találkozásakor új egyed jön létre. Amikor a humán spermium penetrálja a petesejtet, új valóság születik meg, melyet zigótának nevezünk, amelyet a morula és a blastocyta állapot követ. A genetikai állománya emberi, semmilyen másféle élőlény nem képződhet belőle. Sőt minden más emberi lénytől is különbözik, még édesanyjától is. Az örökítő anyagnak még a személyiségfejlődésre is hatása van.
- Az élő szervezet kritériumainak teljesítése. A zigóta az élő szervezet 4 kritériumát teljesíti: anyagcsere, növekedés, ingerekre való reagáló képesség, illetve a reprodukció.
- Teljes fejlődési program. Amennyiben a benne lévő fejlődési programot nem zavarja meg semmi, kialakul a kifejlett szervezet, létrejön szülés, majd a gyermekkor, az érettség, az öregedés, végén a halál. Ezzel szemben a sejtkultúrán tenyésztett sejtek a sejti aktivitás jegyeit ugyan hordozzák, de a koordinált interakcióval, ami a szervezet kifejlődéséhez kell, nem rendelkeznek.
- Pro choice(választásért) mozgalom – Ezt azok alkotják, akik az utód elvállalásában teljes szabadságot követelnek a nőknek. Egyik érvük a nők önrendelkezési joga, amely alapján szabadon dönthet a terhesség megszakításáról vagy megtartásáról – különösen annak első harmadában. További érv, hogy az abortusz korlátozásának eredményeként megszülető nem kívánt gyermekek élete sokszor igen fájdalmas élet. A pro-choice mozgalom szerint a nőknek joguk van a legális, s ezáltal biztonságos abortuszhoz, és nem szabad őket illegális és életveszélyes abortuszra késztetni a törvények szigorításával. A pro choice mozgalomnak létezik mérsékelt, az abortuszt csak a terhesség korai szakaszában támogató irányzata, ez főleg Európára jellemző, az Amerikai Egyesült Államok pro choice mozgalma általában a magzat méhen kívüli életképességéig (24. hét környéke) támogatja az abortuszhoz való jogot, illetve van egy radikális szárny, amely az időbeli korlátozás nélküli önrendelkezési jog híve.
Fontos tisztázandó kérdés, hogy mikortól számít a magzat embernek. Az orvosi nyelv a megtermékenyített petesejtet zigótának nevezi, amely egyetlen sejt, és a megtermékenyítést követően osztódni kezd, s ezáltal kialakul az embrió, amely elnevezés jelenti a meg nem született gyermeket a megtermékenyüléstől a szívműködés megindulásáig. Ezután, a születésig magzatról beszélhetünk. A szívműködés az embernél a fogamzást követő hatodik héten indul meg, tehát az embrionális kor hat hét, a születésig tartó magzati kor harmincnégy hétig tart.
(https://forward.com/fast-forward/423162/alabama-pro-life-law-compared-abortion-to-holocaust/)
Mint látjátok régen is eléggé megosztott dolog volt ez az egész. Mikortól számít embernek,mikor lehet azt biztosra mondani,hogy nem bűn az abortusz. És amit kihagytam ebből az egészből,hogy az,hogy valaki azért veteti el,mert bocsássatok meg,de szó szerint csak b..szni tud védekezni nem az az egyik legelítélendőbb dolog szerintem egy nő életében. Ha már arra adtad a fejed,hogy jóó akkor én most egy jót szerelmeskedek vagy csak egy buliban kiszúrsz magadnak egy nagyon dögös pasit akkor legyen arra is agysejted,hogy védekezz!!! Már csak azért is mert a túl sok abortusz és terhesség megszakítás következménye lehet a meddőség és egy fiatalkori hiba az egész életedre ráteheti a bélyeget. Arról nem beszélve(bár ők nem olvasnak blogokat),hogyha egy lyukban laksz és arra sincs pénzed,hogy normális életet élj akkor ne egy gyerekét tedd tönkre csak mert annyi eszed sincs,hogy gumit húzz a pasid farkára.(Bocsánat a vulgáris kirohanásaimért de kicsit felment a pumpa)
Amióta napvilágra került ez a törvénykezés amit elvileg még nem fogadtak el,mert kell az állam kormányzójának a beleegyezése is azt hiszem,azóta az internet tele van borzalmas illusztrációkkal,melyek azt taglalják,hogy mit tett az ottani nőkkel ez az intézkedés. Az illegális abortusz nők ezreinek életét veheti el mert ha Amerikában nem oldhatják meg a dolgot elmennek Mexikóba ahol maradjunk annyiban,hogy mindenki tudja milyen higiéniai körülmények vannak. Egy begyepesedett,nem normális emberi csoport nők életét teszi tönkre csak mert ők elítélik a terhességmegszakítást. De abba nem gondolnak bele,hogy az nem élet egy gyereknek sem akire az anyja gyűlölködve néz,mert például arra a férfira emlékezteti aki megerőszakolta,vagy mindennap szomorúan néz gyermekére mert az élete megpecsételődött és csak az lesz az élete könyvébe írva,hogy megszületett,élt,gondozta beteg gyermekét és meghalt.
Nem akarhatunk olyan világot ahol sem a nőknek,sem az állatoknak sem a környezetnek nincs beleszólása a saját életébe. Nyugi nem fogok a környezetvédelemmel jönni azt meghagyom a fanatikusoknak,de ha nálunk is ilyen lenne,nem hagyhatjuk,hogy elfogadják mert igenis minden nőnek(jól megindokolva) van joga eldönteni,hogy mi legyen a testével.
Forrásom a jó öreg Wikipédia volt,bocsánat,hogy nem emeltem ki külön,hogy milyen részek származnak az oldalról de megtudjátok ti is nézni ha akarjátok.
(https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/the-stealth-war-on-abortion-102195/)
instagram.com/annieblogger01/
E-mail:annieblogger@citromail.hu
Másik e-mail:annieblogger01@gmail.com
Facebook:www.facebook.com/Anniekulonoselete
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: